05/06/2014

Recenzie "Magicienii" - Christopher Priest

Titlu original: The Prestige
Autor: Christopher Priest
Anul primei publicari: 1995

Pentru cititorii care nu sunt neaparat fani ai literaturii science fiction sau care nu sunt familiarizati cu acest tip de carti, dar doresc sa se apropie mai mult de genul SF, “The Prestige” (“Magicienii”) de Christopher Priest este cartea perfecta pentru a incepe. Aceasta deoarece “The Prestige” este un roman science fiction atipic, ce poate fi citit si ca roman istoric, ca bildungsroman sau ca roman britanic de epoca.

Daca ar fi sa integram totusi cartea in categorii, genuri si subgenuri literare, “The Prestige” (“Magicienii”) de Christopher Priest este un roman neogotic science fiction cu elemente steampunk. Actiunea se desfasoara in mare parte in Londra victoriana si spune povestea rivalitatii dintre doi mari magicieni: Rupert Angier si Alfred Borden

Romanul este construit pe patru voci narative, fiecare dintre ele oferind acces la o fateta distincta a povestirii. Perspectivele diferite scot la lumina fapte care justifica reactiile personajelor, dar care nu sunt, de cele mai multe ori, cunoscute si de celelalte personaje. Astfel, cititorul colecteaza toate aceste viziuni pentru a reconstitui “realitatea” sau “adevarul”, in timp ce personajele implicate in actiune raman ignorante cu privire la experientele celorlalti. De aici rezulta cele mai multe neintelegeri si se naste chiar samburele rivalitatii dintre cei doi magicieni.

Cartea se desfasoara pe doua planuri temporale. In “prezentul cartii”, nepotii celor doi iluzionisti - Andrew Westley (nascut Andrew Borden) si Kate Angier - citesc jurnalele redactate de Alfred Borden si Rupert Angier cu multi ani in urma. Cele doua jurnale dezvaluie sursa rivalitatii dintre cei doi magicieni: in tinerete, Alfred Borden a dat in vileag siretlicul folosit de Rupert Angier in cadrul unei pretinse sedinte de spiritism. In timpul incaierarii dintre cei doi, sotia insarcinata a lui Rupert Angier (prezenta la sedinta de spiritism in calitate de asistenta a lui Rupert) este imbrancita de Borden si cade, lovitura suferita cauzand pierderea sarcinii. Alfred Borden nu afla despre consecintele gestului sau decat peste multa vreme.

Din momentul producerii acestui nefericit accident, Angier jura sa se razbune cu orice pret pe Borden. In paralel, de-a lungul anilor, cei doi devin magicieni de succes, cunoscuti in Anglia sfarsitului de secol al XVIII-lea si chiar in lumea intreaga. Borden si Angier se saboteaza reciproc cu orice ocazie si hranesc astfel constant rivalitatea dintre ei. Competitia atinge apogeul atunci cand Borden incepe sa puna in scena iluzia “The Transported Man” (cu versiunea sa imbunatatita ulterior, “The New Transported Man”) care consta in disparitia lui Borden intr-un dulap si aparitia sa instanta intr-un alt dulap, situat la capatul celalalt al scenei. Pentru a replica acest numar de magie, Angier recurge la fizicianul Nikola Tesla, care ii construieste o masinarie prin care materia poate fi teleportata (si implicit corpul lui Angier). Aflam, intr-un final horror, ca aceasta masinarie face mai mult decat sa transporte materia dintr-un loc intr-altul.

Cele doua personaje principale – Rupert si Alfred – sunt prezentate in detaliu cititorului prin intermediul jurnalelor lor. Astfel, se ofera acces la personaje in ansamblu, la viata lor profesionala, dar si personala, la temerile si idealurile lor cele mai profunde care justifica deciziile pe care le iau si gesturile pe care le fac. Relatia dintre Rupert si Alfred este marcata de un profund paradox. Tocmai pentru ca sunt foarte asemanatori, cei doi sunt atat de toxici unul pentru celalalt. Daca nu ar fi fost dusmani de moarte, Angier si Borden ar fi fost parteneri de succes, lucru valabil pentru toate rivalitatile de orice fel si din orice domeniu din istoria omenirii.

Lasand la o parte caracterul science fiction al romanului, “The Prestige” mi-a adus aminte de filmul “Rush” care are la baza rivalitatea inspirata de o poveste reala dintre doi piloti de Formula 1 James Hunt si Niki Lauda. Senzatia este aceeasi, personajele se distrug la fel ca urmare a incapatanarii lor, a spiritului competitiv, a dorintei de a-l surclasa pe celalalt. Competitia, desi daunatoare pentru indivizii care sunt implicati in ea, are consecinte favorabile domeniului in care se duce lupta, fie ca ne referim la magie sau, in cazul filmului “Rush”, la cursele de Formula 1. Magicienii Angier si Borden devin pionieri in domeniul lor, aducand inovatii spectaculoase numerelor de iluzie jucate in fata publicului de la sfarsitul secolului al XVIII-lea si inceputul secolului al XIX-lea.

Suspansul din roman este perfect dozat astfel incat sa mentina lectura alerta si interesanta. Modalitatea de a scrie (pe 4 voci narative si 2 planuri temporale) este foarte bine aleasa pentru a dezvalui treptat intamplarile si a crea astfel cititorului mici socuri datorate rasturnarilor de situatie. Romanul “The Prestige” este excelent construit si efectiv nu il poti lasa din mana pana nu afli toate secretele, pana nu primesti raspuns la toate intrebarile.

Cartea lui Christopher Priest ofera subiecte de gandire la un nivel care inglobeaza psihologicul, filosoficul si stiintificul si, dupa parerea mea, este mult prea putin cunoscuta in raport cu valoarea sa artistica exceptionala. Ideea de la care porneste romanul este originala, ba chiar sensul termenului “prestige” este inventat de Christopher Priest. El se refera la trei etape ale unei iluzii performate pe scena de un magician: “the setup” (punerea in scena), “the performance” (actul propriu zis in care magicianul realizeaza iluzia) si “the prestige” (efectul actului de magie). Pentru ca am citit cartea in engleza, in original, nu sunt foarte familiarizata cu termenii folositi in varianta tradusa in limba romana, dar acestea ar fi orientativ traducerile celor trei etape mentionate de Priest. Termenul “the prestige” este insa destul de greu de tradus, dovada ca titlul cartii in romana, aparuta la Editura Nemira in anul 2006, este “Magicienii”.

In anul 2006, cartea a fost ecranizata sub acelasi titlu, “The Prestige”, de catre Christopher Nolan. Daca nu ar fi existat acest film, probabil ca nu as aflat niciodata despre romanul lui Christopher Priest, ceea ce ar fi echivalat cu o pierdere imensa. Filmul urmareste indeaproape actiunea din carte si este, de asemenea, excelent realizat. Problematicile profunde puse de roman isi gasesc ecoul in aceasta ecranizare de succes, cu o distributie interesanta: Christian Bale in rolul lui Alfred Borden, Scarlett Johansson in rolul frumoasei asistente Olivia Wescombe etc. Cu toate ca eram la curent cu desfasurarea actiunii dupa vizionarea filmului, cartea a fost in continuare extrem de captivanta mai ales datorita modului ingenios in care Christopher Priest a scris acest superb roman.