08/04/2016

Recenzie "Confidential. Jamie Oliver" - Stafford Hildred; Tim Ewbank

Titlu original: Arise Sir Jamie Oliver: The Biography
Autori: Stafford Hildred; Tim Ewbank
Anul primei publicari: 2007

Cartea “Confidential. Jamie Oliver. Biografia celui mai indragit bucatar din Marea Britanie” a avut atat minusuri, cat si plusuri, fiind, per total o lectura placuta, dar usor frustranta. Cu toate ca la nivelul informatiilor si al faptelor culese din viata lui Jamie Oliver, cartea a fost satisfacatoare, in ceea ce priveste redactarea si editarea, a lasat mult de dorit. Unele informatii sunt prezentate de doua sau chiar si de trei ori sub forme diferite, dand impresia ca intregi calupuri de text au fost pur si simplu copiate din alte surse (articole de presa, stiri televizate etc.). Ar fi fost suficienta o singura lectura a cartii din partea unui redactor pentru a sesiza si corecta deranjantele paragrafe repetitive.

Ca urmare a neatentiei cu care a fost tratata redactarea cartii, am avut senzatia unei biografii incropite, ce seamana cu un dosar de cercetare, nu cu produsul finit al unei carti de non-fictiune. Desi exista o organizare aparenta a informatiei sub forma diferitelor capitole (“Un debut precoce”, “O pereche fericita”, “Intemeierea unei familii” etc.), nu exista o separare clara nici din punctul de vedere al subiectului abordat in fiecare capitol (cariera de bucatar a lui Jamie, pasiunea lui pentru muzica, viata de familie etc.), nici in ceea ce priveste evolutia cronologica a intamplarilor. Astfel, a fost greu sa urmaresc evenimentele din viata lui Jamie si sa imi dau seama ce intamplari au avut loc in aceeasi perioada/in acelasi an etc.

Dincolo de modul in care au fost puse pe hartie, am aflat totusi lucruri interesante despre Jamie Oliver din aceasta biografie. Pentru fanii simpaticului bucatar din Marea Britanie, este intotdeauna amuzant sa descopere nazbatiile pe care acesta le facea in copilarie, cum a ajuns sa aiba propria emisiune culinara, The Naked Chef (care l-a si propulsat, de altfel, in industria gastronomica), cum a cunoscut-o pe sotia lui, cum a ajuns baterist intr-o formatie rock etc. Cartea presara, printre informatii, relatari si marturii de la prieteni, rude, colegi de-ai lui Jamie si, de multe ori, il citeaza pe Jamie Oliver insusi. De asemenea, au fost interesante referirile la mancare, fie ca este vorba despre meniul de la nunta lui Jamie sau despre felurile pe care acesta le gateste in diferite momente din viata. Desigur, avand in vedere ca aceasta biografie a fost scrisa in anul 2007 si tradusa la noi in 2009, nu cuprinde reusitele lui Jamie de pana in prezent. Cartea se opreste la momentul in care Jamie realizeaza emisiunea Fifteen, prin care le ofera posibilitatea unor tineri din medii defavorizate sa invete sa gateasca si sa profeseze ca bucatari intr-un restaurant.

Jamie Oliver a revolutionat modul in care ne raportam la mancare, la a lua masa si a gati. Impactul pe care l-a avut la nivel international este incredibil, atat prin emisiunile lui culinare, cat si prin cartile lui de bucate care au devenit bestseller-e in intreaga lume. Pe o piata a bucatarilor scortosi, care prepara feluri sofisticate si greu de reprodus in bucataria unui amator, Jamie Oliver a gasit o nisa care i se potriveste cu adevarat. Incepand cu emisiunea sa The Naked Chef, Jamie a propus un mod relaxat de a gati si a dat incredere multor oameni obisnuiti sa gateasca mancaruri simplu de realizat si sanatoase. Mai mult, in ultimii ani, Jamie s-a implicat in multe campanii umanitare, a luptat pentru schimbarea meniurilor din scoli si alte locuri publice, a schimbat imaginea globala cu privire la bucataria britanica, ofera in fiecare an locuri de munca tinerilor la restaurantele sale si continua sa reprezinte o sursa de inspiratie pentru viitorii bucatari. Jamie Oliver este unul dintre acei rari oameni talentati care se nasc cu un scop in viata si care il duc la indeplinire cu succes.

“Confidential. Jamie Oliver. Biografia celui mai indragit bucatar din Marea Britanie” m-a facut sa imi doresc sa citesc, in viitor, o biografie a lui Jamie Oliver care sa fie pusa la punct si care sa fie pe masura realizarilor acestei figuri publice carismatice. Orice fan care doreste sa afle informatii despre o personalitate publica, o poate face cu usurinta in zilele noastre facand investigatii pe internet. Ca cititor, ma astept de la o biografie publicata sa imi ofere ceva in plus fata de experienta lecturarii unor articole de presa.