23/05/2015

Recenzie "Hotel Bertram" - Agatha Christie

Titlu original: At Bertram's Hotel
Autor: Agatha Christie
Anul primei publicari: 1957

In “Hotel Bertram”, unul dintre multele romane de investigatii criminale ale Agathei Christie, citim despre Miss Marple in actiune, in deslusirea autorului unei crime, dar si a unei escrocherii de proportii mondiale.

Inainte de toate, suntem introdusi in atmosfera inghetata in timp a Hotelului Bertram, situat in zona Picadilly din Londra. Hotelul pastreaza aparenta unui loc din perioada edwardiana sau victoriana, dar include toate facilitatile unui hotel din anul 1955, momentul desfasurarii actiunii. “In anul 1955, arata exact ca in anul 1939: semet, destul de luxos, dar nu ostentativ”. In mod ciudat, musafirii hotelului sunt deopotriva oameni de vaza, foarte bogati, veniti de prin toate partile lumii, dar si persoane de conditie modesta, batrani si batrane care rememoreaza la Hotel Bertram anii tineretii, preoti, veterani de razboi etc.

Miss Marple petrece doua saptamani la Hotel Bertram ca vacanta primita cadou de la una dintre nepoatele sale. Ea se intoarce ca musafir in acest loc dupa mai bine de 50 de ani. Venise aici impreuna cu unchii ei pe cand avea 14-15 ani si a ramas de atunci cu o impresie foarte placuta despre acest loc. Nici de data aceasta nu este dezamagita de sederea sa la Hotel Bertram, dar lucrurile incep sa devina dubioase atunci cand Miss Marple constata ca Selina Hazy, o prietena pe care o regaseste intamplator la hotel, confunda pe majoritatea oaspetilor cu vechi prieteni sau cunostinte. Totul pare sa fie asa cum trebuie (de la cele mai mici detalii ale decorului, pana la angajatii si musafirii hotelului), insa lucrurile se dovedesc a fi exact pe dos.

Unul dintre oaspetii hotelului care nu se potriveste deloc cu ambianta locului si care trezeste suspiciunile vigilentei Miss Marple este Bess Sedgwick, o aventuriera faimoasa in presa din Londra pentru excentricitatile sale. Bess si-a lasat fiica (Elvira), aproape imediat dupa nastere, in grija unui tutore, colonelul Derek Luscombe. Acum in varsta de 20 de ani, Elvira va primi la implinirea a 21 de ani mostenirea de la tatal sau decedat, John Sedgwick. Fata face o vizita pe ascuns in Irlanda exact in ziua in care trenul postei irlandeze este jefuit de o banda de hoti care a dat mai multe lovituri in ultimii ani. Inspectorul Fred Davy, supranumit si “Parintele”, este pe urmele acestor escroci inca de la primele lor jafuri, iar o serie de indicii il conduc pe o pista legata de Hotelul Bertram. In paralel cu aceste evenimente, unul dintre musafirii obisnuiti ai hotelului, parintele Pennyfather, dispare in mod misterios, iar portarul hotelului, Michael Gorman, este impuscat intr-o seara foarte cetoasa.

Asa cum ne-a obisnuit in toate romanele sale detectivistice, Agatha Christie construieste o poveste complexa, tesuta din mai multe fire care se innoada logic, dar intre itele careia te pierzi usor ca cititor si iti este imposibil sa descoperi pe cont propriu criminalul. In opinia mea, “Hotel Bertram” nu este unul dintre cele mai reusite romane ale autoarei, cu toate ca este mai bine scris si are o intriga mai interesanta decat majoritatea romanelor de investigatii criminalistice ale altor autori. Mi s-a parut ca personajul Miss Marple nu a fost suficient dezvoltat in aceasta carte, in sensul ca aportul sau in descoperirea criminalului nu a fost atat de mare pe cat ne-am fi asteptat. In schimb, inspectorul Fred Davy pare a fi “investigatorul principal” din aceasta poveste.

Finalul cartii este neasteptat, iar povestea in sine este interesanta si merita citita. In plus, atmosfera din Hotel Bertram este foarte atent construita, descrierile te poarta cu adevarat in acel loc si in acea epoca. Asadar, pentru cei care iubesc stilul Agathei Christie sau usnt pasionati de elucidarea crimelor in general, cartea “Hotel Bertram” ofera o lectura usoara si placuta.